
Tomasz Jeż, Paweł Kocańda, Piotr Kowalcze – WOKÓŁ BIECKIEGO PULPITU
Słynny pulpit bieckiej fary zdobią płaskorzeźby przedstawiające muzyków grających na różnych instrumentach. Kogo tam widzimy? Co tam słychać? Jaką muzykę grają? O tych i wielu innych wątkach wynikających z tego unikatowego przedstawienia ikonograficznego porozmawiają: historyk, lutnik i muzykolog.
Rozmawiać będą i do wspólnej rozmowy zapraszają:
prof. dr hab. Tomasz Jeż, muzykolog, Instytut Muzykologii, Uniwersytet Warszawski, Warszawa
dr Paweł Kocańda, historyk, Muzeum Ziemi Bieckiej, Biecz
Piotr Kowalcze, lutnik, Chabówka
Tomasz Jeż „Kto ma oczy, niechaj słucha” – przeczytaj>>>
prof. dr hab. Tomasz Jeż – muzykolog z Warszawy, z pochodzenia Galicjanin. Interesuje się kulturą muzyczną Europy środkowo-wschodniej XVI i XVII wieku. Fascynują go tematy nietypowe, źródła zaginione i niezbadane dotąd narracje. Myśli o tym, aby iść przed siebie.
http://imuz.uw.edu.pl/instytut/pracownicy/dr-hab-tomasz-jez/
dr Paweł Kocańda – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie archeologia oraz muzealnik ze specjalizacją edukator muzealny. Od kwietnia 2021 roku dyrektor Muzeum Ziemi Bieckiej. Jego zainteresowania naukowe skupiają się na architekturze obronno-rezydencjonalnej w Europie Środkowej, w szczególności fundacjach Przemyślidów oraz Piastów i Jagiellonów. Ponadto interesuje się archeologią miejską, osadnictwem na pograniczu polsko-węgierskim oraz fortyfikacjami nowożytnymi. Autor i współautor kilkunastu artykułów i opracowań dotyczących fortyfikacji średniowiecznych oraz badań archeologicznych w Bieczu i Rzeszowie. Kierował lub współprowadził liczne badania archeologiczne na terenie województw małopolskiego i podkarpackiego. Czynnie uczestniczył w ponad 30 konferencjach krajowych oraz międzynarodowych. Członek kilku organizacji i stowarzyszeń, m. in.
Polskiego Towarzystwa Historycznego, oddział w Nowym Targu oraz Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Powiatu Gorlickiego i Upiększania Gorlic z okolicą, gdzie działa na rzecz propagowania ochrony dziedzictwa archeologicznego.
https://www.muzeumbiecz.pl/
Piotr Kowalcze – lutnik, mgr sztuki, muzyk i nauczyciel muzyki. Od wielu lat w mojej rodzinnej miejscowości Chabówka, prowadzę wraz z bratem Pawłem pracownię lutniczą, w której tworzymy nowe instrumenty, wzorując się na dziełach dawnych mistrzów z Polski i Europy. Wprowadzamy także swoje własne rozwiązania stylistyczne, estetyczne i techniczne, budując instrumenty szarpane i smyczkowe, dawne i współczesne. Odnawiamy także wartościowe instrumenty lutnicze i prowadzimy usługi dla uczniów szkół muzycznych, ludowych muzykantów i muzycznych samouków. W twórczości lutniczej najbardziej interesuje mnie dźwięk wychodzący z pięknego, żywego przedmiotu jakim jest instrument. Zależy mi także na tym, aby instrument był wygodny do grania i żeby słuchał swojego właściciela i pomagał mu odkrywać świat dźwięków w nim ukrytych. Ukończyłem Liceum Sztuk Plastycznych w Zakopanem i Akademię Muzyczną w Poznaniu na specjalności lutnictwo. Uczęszczałem także do Szkoły Muzycznej w Zakopanem, gdzie zgłębiałem tajniki gry na gitarze klasycznej. Jestem autorem pracy “Teorbany w polskich zbiorach muzealnych”, w której omawiam historię i analizuję zachowane instrumenty z rodziny lutni, używane w XVII i XVIII wieku w naszym kraju.Praca mojego brata Pawła Kowalcze dotyczy Viol da gamba ze Szkoły Krakowskiej, które znajdują się w polskich zbiorach muzealnych. Są to instrumenty, które powstały w pracowniach Grobliczów i Dankwartów – znakomitych mistrzów sztuki lutniczej w czasach baroku, a które zachowały się do czasów współczesnych. Muzyka to ważna część mnie samego i mojego życia, to ona była pierwsza zanim zająłem się lutnictwem i ona towarzyszy mi nieustannie w mojej działalności lutniczej, w moich poszukiwaniach i odkrywaniach tej wyjątkowej dziedziny twórczości, którą ona jest.
Piotr i Paweł Kowalcze
Na ilustracji powyżej: Biecz około 1617 na rycinie z dzieła Georga Brauna i Franza Hogenberga.