Kasztel w Szymbarku (28.05.2022)
Na styku przeszłości i przyszłości. Tu i teraz. Poszukiwania, badania, tradycje, odkrycia i innowacje w sztuce tworzenia instrumentów oraz rozmaitych działaniach artystycznych i badawczych. Prezentacje instrumentów eksperymentalnych i niezwykłych: ligularionu, czelesty, polskich skrzypiec “ze skrzydlatą duszą” dopełnione mini koncertami. Historia rekonstruowania zapomnianych lir korbowych. Opowieści o poszukiwaniu tradycyjnej muzyki wiejskiej i skarby Muzyki Odnalezionej. Historia przyjaźni mistrza-samouka z uczniem-kontynuatorem. Ożywione instrumenty z gablot Muzeum Ziemi Bieckiej w Bieczu. Tańczący dworzanin z obrazu w Kasztelu w Szymbarku.
Kolorem niebieskim oznaczono prezentacje odbywające się w Sali Głównej (I piętro), kolorem fioletowym – w Sali Ekspozycyjnej (parter).
ALCHEMIA BRZMIĄCA
Mark Kudriashov (Warszawa) & Krzysztof Strzelecki (Giżycko) Prezentacja instrumentów z pracowni Rare Musical Instruments połączona z mini-koncertem i opowieściami o poszukiwaniu idealnego dźwięku i innowacjach. „W naszej pracowni zajmujemy się przede wszystkim poznawaniem praw natury, akustyki i wynalazkami. Skupiamy się na tworzeniu nietypowych i rzadko spotykanych instrumentów muzycznych, takich jak: klawikordy, organy jazzowe, czelesty, rozmaite […] ...
MUZYKA PODKARPACIA – FILMY I WARSZTAT DLA SKRZYPKÓW I NIE TYLKO
Witek Broda (Węgajty) Zapraszamy na pokaz archiwalnych filmów etnograficznych naukę technik gry tradycyjnej dla zaawansowanych, na opowieści muzykanckie, sztajerki, oberki, polki, tramelki, krakowiaki – świat, który nie może zaginąć! Witek Broda – skrzypek, lider Kapeli Brodów, subiektywny badacz tradycji. Gra od 1992 roku. Jeden z założycieli Teatru Węgajty i formacji Bractwa Ubogich. Lider Kapeli Brodów. […] ...
OŻYWIONE Z GABLOTY
Katarzyna Bednarz (Kobylanka) & Kwartet Galicyjski (Nowy Sącz): Joanna Kiełbasa (I skrzypce), Martyna Bulzak (II skrzypce), Ewa Borcz (altówka), Gabriela Lipień (wiolonczela) Prezentacja walorów brzmieniowych ludowego kwartetu smyczkowego, pochodzących ze zbiorów w Muzeum Ziemi Bieckiej w Bieczu a poddanych renowacji przez Katarzynę Bednarz. Muzykę – w wykonaniu Kwartetu Galicyjskiego – poprzedzi krótka opowieść o różnicy między lutnictwem […] ...
LIRA KORBOWA. KORZENIE
Stanisław Nogaj (Brzozów) Prezentacja instrumentów wykonanych przez mistrza Stanisława Wyżykowskiego z Haczowa i jego ucznia i kontynuatora – Stanisława Nogaja, połączona z mini-koncertem i opowieścią o historii liry, zamiłowaniu do ich budowania i wieloletniej przyjaźni obydwu twórców. Stanisław Nogaj zaprezentuje unikatowe instrumenty pochodzące ze zbiorów Gminnego Ośrodka Kultury i Wypoczynku w Haczowie, Muzeum Regionalnego im. […] ...
ARCHIWUM ŻYWE. FILMY DOKUMENTALNE Z GALICJI
Andrzej Bieńkowski (Warszawa) “Kiedy zadzwonił do mnie Piotr Piszczatowski z propozycją spotkania z filmami o muzyce z Galicji, nie doceniłem problemu. Popatrzmy na mapę: przecież to współcześnie wielki kawał Polski, nie mówiąc o Ukrainie. Ileż to różnorodnych regionów i muzyk! Postanowiłem na spotkaniu skupić się na regionie Rzeszowskim, ale nie pominąć też Podhala czy lubelskiego. […] ...
Techniki zdobienia instrumentów pasterskich: wybijanie mosiądzem – nitracja
Zenon Kuraś (Levice, Słowacja) Zapoznanie z materiałami i narzędziami wykorzystywanymi do ozdabiania instrumentów pasterskich. Wprowadzenie w sposoby ich użycia. Prezentacja aplikacji mosiądzu do drewna. Pokaz wybijania rysunku. Zapoznanie z nitrowaniem czyli przygotowywaniem i tworzeniem rysunku ornamentów w staroświeckiej ornamentyce fujarowej. Zenon Kuraś przybył do Czechosłowacji w latach 80. XX wieku wraz z grupą Polaków, by […] ...
SKRZYDLATA DUSZA. Opowieść o Antonim Hyblu
Katarzyna Bednarz (Kobylanka) Prezentacja skrzypiec wykonanych przez Katarzynę Bednarz na modelu Antoniego Hybla z 1925 roku. Ocena walorów brzmieniowych czterech instrumentów wykonanych na modelu Hybla w różnych wariantach konstrukcyjnych, połączona z poszukiwaniem skrzydlatej duszy. Relacji towarzyszyć będzie opowieść o instrumentach z własnej pracowni – lirach korbowych i skrzypcach, połączona z wprowadzeniem w praktykę zawodu lutnika. […] ...
SKRZYPCE – SPECYFIKA WIEJSKIEGO GRANIA
Janusz Prusinowski (Mława) Warsztaty obejmują prezentację specyficznych technik gry na skrzypcach, wprowadzenie do skal mikrotonowych, różnych technik smyczkowania, specyfiki frazowania i rytmizowania tradycyjnej gry, słuchanie oryginalnych nagrań wiejskich mistrzów z dwóch regionów (radomskie i rzeszowskie) oraz naukę i wspólne granie jednego mazurka (radomskie) oraz jednej polki (rzeszowskie). Janusz Prusinowski – muzyk, muzykant, animator kultury. Dyrektor […] ...
DWORZANIN W TAŃCU
Nikoleta Giankaki & Dariusz Brojek – tancerze Baletu Cracovia Danza Alicja Żądło – lutnia Romana Agnel (Kraków) – prowadzenie O tym, jak powinien się zachowywać dworzanin, pisał w roku 1528 Baldassare Castiglione w swoim Il Cortegiano – słynnym na całą Europę podręczniku renesansowego savoire-vivre’u, sparafrazowanym także przez Łukasza Górnickiego (Dworzanin Polski, 1566). Castiglione pisał o […] ...
SEKRETY MELODII SKRZYPCOWYCH Z HUCULSZCZYZNY, BOJKOWSZCZYZNY I ŁEMKOWSZCZYZNY
Serhij Ohrimczuk (Kijów) Warsztat wprowadzający w praktyki wykonawcze tradycyjnej muzyki skrzypcowej Karpat ze szczególnym uwzględnieniem tradycyjnej muzyki skrzypcowej z regionów Huculszczyzny, Bojkowszczyzny i Łemkowszczyzny. Po zakończeniu spotkania chętni uczestnicy warsztatów zostaną zaproszeni do zagania poznanych melodii do tańca wraz z Serhijem. Serhij Ohrimczuk – skrzypek, badacz i pasjonat tradycyjnej instrumentalnej muzyki ukraińskiej. Absolwent Akademii Muzycznej […] ...
NYCKELHARPA I KOSMICZNIE DOBRA ELEKTRONIKA
Monika Sobolewska & Piotr Aleksander Nowak Dawna muzyka karczm, stodół, dworów i salonów przeniosła się współcześnie na duże i małe sceny, często wymagając dodatkowego nagłośnienia. Pojawił się problem – jak zachować dawne brzmienia, dostosowując je jednocześnie do wymagań współczesnej estrady? Podczas pokazu zaprezentowane zostaną instrumenty z pracowni P.A.N. Instrumenty Lutnicze, m.in. 4-rzędowa nyckelharpa i gitara […] ...
(CC) Utwór jest dostępny na określonej licencji Creative Commons.